ارزیابی وضعیت ایمنی مراکز نگهداری‌ و ‌تعمیر هواپیما در یک رده نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر، دکتری برنامه‌ریزی محیط‌زیست دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده پدافند غیر عامل، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد ایمنی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد سوانح و حوادث، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین وضعیت ایمنی در مراکز نگهداری ‌و‌ تعمیرات هواپیما در یک رده نظامی بر اساس سه شاخص1- تجهیزات، ابنیه و سایر منابع مادی،2- انسانی 3- فرآیندها (روش‌های جاری عملیاتی) برای افزایش ایمنی نگهداری و تعمیرات انجام شده است. جامعه آماری معادل نمونه آماری شامل شرکت‌های هوایی، فرماندهان و مدیران ایمنی نیروی هوافضا می‌باشد که تعداد 36 نفر به صورت تمام شمار در تخصص‌های مختلف انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ (برای 20 سؤال) توسط نرم‌افزار SPSS برابر 923/0 محاسبه گردید، روایی پرسشنامه نیز توسط 11 نفر(6 نفر الکترونیک هوایی و 5 نفر مکانیک هوایی) بررسی و اصلاح گردیده است.

روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد مطالعه موردی است و از لحاظ نوع اجرا پیمایشی می باشد. با توجه به جمع‌بندی حاصل از تجزیه‌وتحلیل یافته‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار SPSS مقدار میانگین آماره t (63/2) و سطح معناداری132/ 0 (05/0 p>)، ‌می‌باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میانگین نمونه موردبررسی به طور معناداری کوچکتر از میانگین فرضی و مورد انتظار جامعه (t=3) می‌باشد لذا فرض صفر یعنی وضعیت موجود ایمنی مرکز نگهداری و تعمیر رده نظامی در سطح مطلوبی می‌باشد؛ رد می‌شود. در نتیجه با اطمینان 95 درصد می‌توان گفت: از نظر پاسخ‌دهندگان میزان وضعیت ایمنی موجود در شاخص‌های سه‌گانه در مراکز نگهداری و تعمیرات رده نظامی در حد پایینی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


]1[ اسکندری، محمد جواد، محمودی، میلاد، نجفی، سید اسماعیل، 1392، تحلیل و بررسی سوانح هوایی، علل وقوع حوادث و ارائه پیشنهادات در جهت ارتقای قابلیت اطمینان و ایمنی در ناوگان ایران، سیزدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران.
]2[ اصغری­زاده، عزت­اله، قاسمی، احمدرضا، بهروز، محمدصادق، 1393، ارزیابی حوادث، مبتنی بر شاخص­های پایش عملکرد ایمنی، با استفاده از اوامیکس، نشریه مدیریت بحران، شماره پنجم.
]3[ دلجو، مسعود ،1382، بررسی علل بروز سوانح هوایی گروه پهپاد نهسا و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش آن، دافوس سپاه ،تهران، استاد راهنما: دکتر محمد مهدی نژاد نوری.
]4[ زارع، ابوذر، ساداتی، حسین، عباسی، یوسف، 1395، بررسی سوانح هوایی ایران از سال 1370 تا 1393، شانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
]5[  زیارتی کرد خیلی، زهرا، وحدتی، سیدحسین، 1395، نقش عوامل انسانی در بروز سوانح هوایی و جلوگیری از سوانح هوایی، سومین کنفرانس بین المللی نوآوری‌های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری.
]6[  شفقتی، منوچهر،1387، بررسی عوامل مؤثر در وقوع سوانح بالگردهای نهسا وارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بروز موارد مشابه، دافوس سپاه ،تهران، استاد راهنما: دکتر محمد بیگلری.
]7[  مظفری، حامد، حسینی، هادی، ترابی، مجتبی، 1395، بررسی و آسیب شناسی سوانح هوایی ، دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی.
]8[  نظام­الدینی، زینب السادات، فتاحی، آلاء، 1400، ارزیابی ریسک­های ایمنی در رمپ فرودگاه محلی به روش HAZAN: مطالعه موردی در صنعت هوانوردی ایران، دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت و صنعت.
 
]9[  جباری زاده گان، علیرضا و جمشیدیان، میلاد،1401، مدیریت استراتژیک ایمنی هوانوردی، هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در روانشناسی، علوم اجتماعی،علوم تربیتی و آموزشی.
]10[  روزبهانی، هومن، مقدم­نیا، الهام، 1401، نگرشی بر نقش مدیریت و نیروی انسانی صنعت هوانوردی در ایمنی و کنترل ترافیک هوایی، ششمین همایش بین­المللی مهندسی مکانیک، صنایع و هوافضا.
 
]11[  رحیمی، مهرداد، 1402، ارزیابی عملکرد ایمنی مراکز نگهداری‌ و ‌تعمیر هواپیما در سپاه، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، استاد راهنما: سعید کافی، یاسر معرب.
[12]   Azizi, BARAFTABI LEILA, Bastan, MAHDI, & Ahamdvand, AM. (2017).
[13]   Occupational health and safety management system development: a qualitative system dynamics approach. Paper presented at the The 13th International Conference on Industrial Engineering (IIEC 2017).
 
[14]   Barrie D. Dunn, (2015)," Materials and Processes – for Spacecraft and High Reliability Applications", Production Economics.
[15]  International Civil Aviation Organization (ICAO), 2019, safety management manual.