واکاوی مولفه های مدیریت پسماند مواد در کتاب آزمایشگاه علوم تجربی بر اساس روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف توجه به اهمیت نظارت بر ورود پسماند مواد شیمیایی به محیط‌زیست به بررسی محتوای کتاب آزمایشگاه علوم تجربی از لحاظ توجه به مؤلفه‌های مدیریت پسماند مواد شیمیایی انجام‌گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است و در آن، کتاب آزمایشگاه علوم تجربی (2) سال تحصیلی 1404-1403 به روش آنتروپی شانون بررسی‌شده است. سرمشق‌های موردبررسی شامل متون، اشکال، پرسش‌ها و هشدارهای ایمنی کتاب بود که با استفاده از ابزار چک‌لیست تحلیل محتوا، در پنج مولفة مدیریت پسماند شامل حذف، دفع، بازیافت، تصفیه و استفاده در مقیاس خرد، بررسی‌شده‌اند. روایی محتوا توسط متخصصان موضوعی تائید و ضریب اعتبار آن 4/93 درصد برآورد شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین فراوانی پسماند، مربوط به بخش شیمی و کمترین مربوط به زمین‌شناسی است که کمتر توسط مدیریت پسماند پوشش داده‌شده‌اند، در بررسی ضریب اهمیت مولفة‌ها مشخص شد که ضریب مولفة " حذف " با 229/0Wj= بیشترین و ضریب مولفة "دفع " و "تصفیه " با 178/0Wj= کمترین است به عبارتی مؤلفین به مقوله‌ حذف بیشتر توجه نموده و به مولفة‌های دفع و تصفیه پسماند کمتر اهمیت داده‌اند، از آنجایکه توجه به مسائل مدیریت پسماند در آزمایشگاه‌های مراکز آموزشی به دلیل تأثیر عمیق‌ آن بر محیط‌زیست شهری یک ضرورت محسوب می‌شود پیشنهاد می‌شود در بازنگری محتوای کتاب‌های آزمایشگاه علوم، علاوه بر حذف منبع آلودگی و طراحی آزمایش‌های کم خط، به‌طور متناسب و متوازن به همه مولفة‌های مدیریت پسماند ازجمله روش‌های دفع و تصفیه پسماند دقت و توجه گردد.

کلیدواژه‌ها