امروزه جانمایی فرودگاهها بر اساس رهیافتهای علمی روز دنیا بهعنوان یکی از شاخصههای توسعهیافتگی در جوامع بشری همواره مدنظر دستگاههای حاکمیتی و کارشناسی دنیا بوده و خواهد بود. بههرحال احداث فرودگاه با ملاحظات مربوط به آن، فضای قابلتوجهی را در مجاورت یک شهر نیاز دارد که مستلزم برنامهریزی دقیق و مطالعه همهجانبه ازنظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیستمحیطی و امنیتی هست، و محل آن از جهت موقعیت طبیعی، زمینشناسی، هواشناسی و پدافند غیرعامل، باید مناسب باشد. جنبه دیگر این اقدامات در حوزههای فرودگاهی مشخص نمودن نوع تهدید و تدوین رویکرد پدافندی و امنیتی متناسب با آن است که در فرودگاهها به دلیل نوع کارکرد و ساختار، طیف متنوعی از تهدیدات را برای آنها میتوان متصور شد.
مکانیابی فرآیندی است که از طریق آن میتوان بر اساس شرایط تعیینشده برای یک کاربری مشخص و با توجه به منابع و امکانات موجود، بهترین محل مناسب را تعیین نمود. در این تحقیق از روش توصیفی - تحلیلی بهرهگیری شده است و ازنظر نوع اجرا با استفاده از تکنیکهای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) و روش سلسله مراتبی (AHP) انجامشده است. روش نمونهگیری در این پژوهش، شیوه طبقهای است که از طریق نمونهگیری هدفمند ساده به طبقههای جامعه نمونه دسترسی پیداشده است. در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است و با مراجعه مستقیم به خبرگان و متخصصین در این حوزه جهت پاسخگویی به پرسشنامه اقدام شده است. پس از پاسخگویی به پرسشنامه ، سنجش میزان وزن معیارهای تحقیق با بررسی سه معیار عوامل فیزیکی، عوامل هوانوردی و عوامل زیستمحیطی حاصل شده است.
ایمانی، مختار و بهبهانی ،حمید ، 1373، طرح و محاسبه فرودگاه، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
جغرافیای طبیعی استان گیلان,1396، دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان
شیعه،اسماعیل (1388)، با شهر و منطقه در ایران،انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان هواپیمایی کشوری، 1392، آییننامهی احداث، توسعه، بهرهبرداری و مدیریت فرودگاههای غیرنظامی
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت راه و شهرسازی، 1380، آئیننامه کاربری اراضی اطراف فرودگاهها، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
سقایی، محسن. 1392، تحلیلی بر مکانیابی فرودگاهها بر اساس شاخصهای استاندارد، دوره بیستم، شماره هفتاد و هفتم، پرتال جامع علوم انسانی
صفارزاده،محمود، معصومی،غلامرضا(1397)،برنامهریزی و طراحی فرودگاه، شرکت فرودگاه کشور
عبدی، فریدون،1395،ضرورت توجه به مکانیابی صنایع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی،دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت،تهران
فرشیدیان فر، انوشیروان و اولیازاده،پوریا ، 1395 آلودگی صوتی ناشی از پـرواز هواپیمـا و آثـار آن، مجلـه مهندسـی مکانیک، شماره ،106سال بیست و پنجم
فرقانی، علی و همکاران، 1388، مکانیابی مراکز صنعتی و خدماتی با رویکرد کاربردی، انتشارات جهاد دانشگاهی.
مولر،هاینتز(1389)، ارزیابی مکانیابی جغرافیایی فرودگاههای کشور بر اساس مؤلفه های اقلیم و توپوگرافی،فصلنامه اطلاعات جغرافیایی، شماره76
Drezner, Z. (1995) Facility Location: A Survey of Applications and Methods, New York, Springer.
Babooei, O, babooei, B, (2013), Builtin analisis, planning, defense, and passive defense, International EConference on Economy under sanctions, the University of Mazandaran (UMZ) Head Office, Babolsar.
Dileep, R.S. (2011) Logistics of Facility Location and Allocation, Louisiana, CRC Press.
Wells, A.T and Young, S.B. (2014) Airport Planning & Management, (5th edn), New York, McGraw.Hill.
سعیدی, علی, & مرادی, رضا. (1402). جانمایی فرودگاهها با رویکرد ایمنی، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره. پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست, 1(1), 21-31.
MLA
علی سعیدی; رضا مرادی. "جانمایی فرودگاهها با رویکرد ایمنی، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره", پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست, 1, 1, 1402, 21-31.
HARVARD
سعیدی, علی, مرادی, رضا. (1402). 'جانمایی فرودگاهها با رویکرد ایمنی، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره', پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست, 1(1), pp. 21-31.
VANCOUVER
سعیدی, علی, مرادی, رضا. جانمایی فرودگاهها با رویکرد ایمنی، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره. پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست, 1402; 1(1): 21-31.